Loosheid van kennis
Ik word tijdens deze reis geconfronteerd met de loosheid van kennis zoals nooit eerder. Wat een tijdsverspilling zijn al die jaren stampwerk op school geweest. Al die feitjes, die jaartallen, … >
Ik word tijdens deze reis geconfronteerd met de loosheid van kennis zoals nooit eerder. Wat een tijdsverspilling zijn al die jaren stampwerk op school geweest. Al die feitjes, die jaartallen, … >
Ik schreef het van de week als reactie onder een post: “wij nemen onszelf altijd als uitgangspunt, wij zijn de norm in ons leven”. Wij weten waarom we dingen doen … >
Twee meisjes bij de waterspeeltuin en een jongen die ze nat spoot. Zij gaven op verschillende manieren aan het niet fijn te vinden en sommeerden hem er mee op te … >
Ik denk dat ik wel een boek zou kunnen schrijven als antwoord op de vraag: “maar hoe doen jullie dat dan met sociale contact voor de kinderen?”. Als wij vertellen … >
Wij kregen een nummertje op een briefje bij afdeling burgerzaken toen we onze paspoorten gingen aanvragen. “Doris, wat staat hier?”“A428.” Doris kan lezen en schrijven. Het werd me door dat … >
Weer werd er gefilmd vandaag door Willemijn en verteld door ons. Wederom prachtige vragen! Kun jij 5 verschillen noemen met een gezin van jullie leeftijd die in het andere systeem … >
Wat een toffe vragen stelde Willemijn ons vandaag! Voor een videoportret volgt zij ons een paar dagen (ze stond al klaar met haar camera toen we aan kwamen rijden bij … >
“Mama, ik heb honger.”“Kunnen zelf even een banaan pakken?”“Ja, is goed, ik wil wel drie bananen!” En dat je dan later een keukenmesje en het topje van een banaan op … >
Klimmen, klauteren, uitproberen, ontdekken…spelen dus. Ieder kind zou het moeten mogen!Toch valt het me op hoe weinig kinderen echt spelen. Je hebt de hangers, die hangen een beetje, komen niet … >
Wat een feest is dit meisje! Vanavond gingen wij afscheid nemen van de buren. De buurman woont hier tijdelijk op het park en zijn vriendin is er regelmatig, soms met … >
Onze kinderen groeien op in een geefeconomie. Wij ontdekken gaande weg welke vormen passen in een geefeconomie. Dat we thuisonderwijs zouden gaan geven wisten we al voor dat Doris geboren … >
Toen Doris laatst haar tand moest laten trekken was dat een intense ervaring voor ons beide. Zij had pijn en was in paniek over wat er ging gebeuren. Ik begeleide … >
Wat een heerlijke ochtend had ik samen met Doris. Wij ging zonder ontbijt op de fiets om half negen. Boterhammen, koekjes en fruit mee voor onderweg.Eerst fietsten wij de voor … >
Doris viel van de wip en brak een voortand doormidden. De spoedtandarts zei dat de voortand eruit moest.Dat is nogal wat voor een kind van vier. Zeker voor een kind … >
Je kan het natuurlijk verwachten, als je in een geefeconomie leeft, dat dan je kinderen vrijgevig zijn. Goed voorbeeld doet volgen. Bij Doris is dit vooral goed te merken met … >
Precies dit!Voor ons is thuisonderwijs helemaal niet het ‘geven of aanbieden van onderwijs’. Het is gewoon lekker meebewegen met wat de dag brengt. Het is afstemmen op ieders behoefte. Het … >
Nu Doris vier is wordt er vaak aan haar gevraagd of ze al naar school gaat. Ze zegt dan dat ze naar de thuisschool gaat.Wij hebben die thuisschool niet ingericht … >