Nu Doris vier is wordt er vaak aan haar gevraagd of ze al naar school gaat. Ze zegt dan dat ze naar de thuisschool gaat.
Wij hebben die thuisschool niet ingericht als school. Er is feitelijk niets veranderd met toen zij 3 of 2 was.
Omdat wij vrijheid en ruimte heel belangrijk vinden in het leven, zijn dat ook de uitgangspunten van het thuisonderwijs van Doris.
De dag begint meestal met een filmpje voor Doris omdat ik nog even wat langer slaap na een onderbroken nacht met Iza. Als ik dan opsta stemmen we met elkaar af wat we gaan doen. Meestal ben ik beschikbaar voor Doris en neemt Robbert Iza in de draagzak als hij gaat slapen.
Er kan dus vanalles ontstaan op een dag. Gisteren hebben wij de was gedaan en 2 uur buiten gespeeld met de bal, geschommeld en geklommen in de speeltuin. Ondertussen heeft Doris contact gelegd met twee vrouwen met een hondje en een gesprek gevoerd met een meneer. Daarna hebben we pannenkoeken gebakken en opgegeten. Toen hebben we even binnen gerelaxt en daarna zijn we met z’n allen in het bos geweest en hebben we met Lobi gerend en gedold. Als afronding nog even gespeeld met een nieuwe buurhond en gekletst met het baasje en op weg naar huis op de veranda bij de buren gezeten en gekletst over wilde zwijnen. Net voordat we gingen eten was Doris nog even buiten en zat ze ineens bij de nieuwe overburen.
Heel veel dynamiek dus, en doordat we geen vast ritme hebben of zij dingen moet, kunnen er allerlei situaties ontstaan waar zij door ontwikkeld en van leert.
Gisteren heeft ze geklommen, geschopt tegen de bal, heel veel verteld en gevraagd, druiven geteld, met honden gespeeld, gerend, gek gedaan met papa, gelachen, een cadeautje ingepakt, mikado gespeeld, het muntje in de wasmachine gedaan, in haar elleboog leren niezen, kippenvleugeltje afgekloven, een worm uit de grond gehaald, mieren over haar hand laten lopen, proberen zelf te schommelen. En nog veel meer waarschijnlijk.
Het leven is voor ons rijkelijk gevuld en dus is er genoeg leermateriaal voor Doris om ons heen.