Ik ging in mijn vakantie op pad met Doris, even ertussen uit. En ik werd er direct aan herinnerd dat als je Natuurlijk Leert zoals onze kinderen doen, vakantie niet bestaat, net zo min als dat leer-tijd bestaat.

Tijdens de lange treinreis deden we treinbingo. Ik maakte een kaart voor haar en zij voor mij. Vaardigheden: schrijven, tekenen, aanschouwen, signaleren, aandacht richten.

Aangekomen in Maastricht liepen we de stad in, op zoek naar de volière in het stadspark. We liepen verkeerd en Doris nam de navigatie over, met succes. Vaardigheden: navigeren, links/rechts oefenen, kaart lezen, leidinggeven.

We kwamen in het stadspark bij de ‘Berenkuil’, een monument voor uitgestorven dieren. We lazen alle bordjes en keken naar de standbeelden van de dieren. We spraken over uitgestorven dieren en hoe dat komt. Doris was enorm geraakt door de beelden, de verhalen en het standbeeld van de giraffe en het meisje prominent midden in de kuil.
Vaardigheden: redeneren, logisch denken, consequenties overzien van menselijk handelen, inlevingsvermogen, uitleggen.

Tijdens het avondeten ging het nog over de uitgestorven dieren en het indrukwekkende monument. Doris vertelde dat ze het mooi vond, “niet mooi natuurlijk dat de dieren zijn uitgestorven, maar wel dat daar informatie over is, zodat mensen dat weten en kunnen zien.”

Deze ‘vakantie’ laat me weer voelen dat het zo klopt wat we doen voor onze kinderen, dat de weg van Natuurlijk Leren zo logisch en waardevol is. Dat mijn dochter van 8 volop kind kan zijn en daardoor een mens in ontwikkeling is.

Bewustzijn

Lees hier alle blogposts
over bewustzijn & intuitïe

Natuurlijk leren

Lees hier alle blogposts
over natuurlijk leren &
onvoorwaardelijk ouderschap

Een nieuwe wereld

Lees hier alle blogposts
over een nieuwe wereld

Over geld & geven

Lees hier alle blogposts
over geld & geven