High-potential-model

Mijn verhaal gaat sinds een paar maanden over nieuw onderwijs waarin het basisgevoel is dat elke kind een high potential is. Jammer dat ik nog geen juiste Nederlandse term heb gevonden voor ‘high potential’ (ideeën zijn welkom). Hoog potentieel, ja, dat is het, alleen vind ik dat niet mooi klinken. Dus hou ik het voorlopig op ‘high potential’. Ieder kind wil het allermooiste van zichzelf laten zien, dat maakt het voor mij een high potential. Wat zou het prachtig zijn als we vanuit dat gevoel onderwijs vorm geven.

Onderwijs vormgeven vanuit het ‘high-potential-model’, hoe ziet dat er uit?


Dat we alle kinderen zien als uniek; dan hoeven we ze geen stickers mee te geven. Dat we er op vertrouwen dat ieder kind wil leren; dan hoef je hem ook niets op te leggen. Dat ieder kind nieuwsgierig is; dan hoef je hem niet in een richting te duwen. Dat we kinderen kunnen vertrouwen; dan hoeven we geen controle uit te oefenen. Dat kinderen zich willen ontwikkelen; dat hoeven wij niet ingewikkelder te maken dan het is. Dat kinderen kwetsbaar mogen zijn; dan hoeven we ze niet te helpen met het bouwen van een muur om zich heen. Dat alle kinderen waardevol zijn en iets toevoegen; dan hoef je ze niet met elkaar te vergelijken.

De afgelopen maanden vaar ik blind op mijn gevoel van ‘het kan wel’. Zonder muren, zonder controle, zonder angst. Met heel veel liefde, vertrouwen, ruimte en verantwoordelijkheid. En daarbij gaat het niet om de methode die je kiest of wat je doet, daarbij gaat het enkel en alleen om ‘zijn’.

Wil jij kinderen leren vertrouwen, vertrouw dan zelf. Wil jij ze verantwoordelijkheid geven, geef het ze dan. Wil jij dat ze elkaar gaan helpen, help ze dan. Wil jij dat ze ruimte nemen, geef het ze dan. Wil je dat ze nieuwsgierig zijn, wees dan nieuwsgierig. De enige manier om kinderen, jongeren of volwassenen in beweging te krijgen is door zelf de beweging te ZIJN.

Be the change you wish to see in the world

Je kunt mensen niet veranderen, je kunt systemen niet veranderen, je kunt jezelf niet veranderen. En gelukkig is niets van dit alles nodig om nieuw onderwijs vorm te geven. Je bent helemaal goed zoals je bent! Want ook jij bent een high potential. Dat voelen, daarop vertrouwen en dat te zijn is genoeg om dingen in beweging te zetten…daar kun je op vertrouwen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *